Openingstijden:

Maandag tot zondag

Telefoon:

06 - 39 50 09 28

E-mail:

info@bwdesprong.nl

Missie en visie

Ongeveer 10.000 mensen kunnen niet bij de zorgaanbieder van hun eerste voorkeur terecht. Ook komt het nu nog te vaak voor dat de eigen levensstijl moet wijken voor (logistieke) logica van de zorg. Voorbeelden zijn opstaan op vaste tijden, verplicht warm eten ’s middags, vaste deelname aan (groepsactiviteiten die niet aansluiten bij wensen, planbare zorg op tijdstippen die de bewoner niet uitkomt of mensen met een beperking die liever zouden verhuizen.

Sinds onze oprichting in 2023 is onze ambitie geweest dat de organisatie zich voegt naar het leven van cliënten en niet andersom. Wij hebben de overtuiging dat goede aanbieders de norm moeten zijn waar kwaliteit en persoonsgerichte benadering voorop staat. Kleine wooninitiatieven waarbij zorg wordt geleverd in een geclusterde setting zodat de cliënt zo veel mogelijk een herkenbaar thuis heeft, terwijl de nabijheid van zorg gewaarborgd is. Daarbij hebben wij een ontwikkeling doorgemaakt in de professionalisering van richtlijnen, gevalideerde methodieken en medisch wetenschappelijke kennis. Hierin vinden wij het belangrijk dat er ruimte is voor de inbreng van cliënten en hun naasten en wettelijk vertegenwoordigers , evenals professionals. We hebben daarbij de ambitie om ons enerzijds te richten op de relatie tussen cliënt en zorgverlener en anderzijds op de regels.

Wij zien dat de regels in de indicatiestelling, zorginkoop bekostiging en verantwoording soms in de weg staan van deze ambitie. Het PGB heeft aansprekende vormen van zorgvernieuwing opgeleverd en het is mede om die reden dat het PGB in de WLZ wettelijk verankerd is. Voor mensen die niet in staat zijn om te voldoen aan de vereisten voor een PGB, blijft een deel van de zorgvernieuwing echter buiten bereik. Wij willen ons inzetten om de voorwaarden van de PGB voor iedereen behapbaar te maken en zien hierin ook een taak voor de komende jaren. Daarbij anticiperen wij op het Persoonsgebonden Budget waar wij ons als organisatie sterk bij thuis voelen. Wij zijn gewend om vraaggericht te werken waarbij we de cliënt als leidend zien voor de begeleiding. Persoonsvolgend budget, daar anticiperen wij op en zijn feitelijk voorloper op het nieuwe systeem zoals beoogd door Van Rijn. We zijn van oorsprong een ondernemende organisatie die met zeer beperkte middelen de optimale kwaliteit nastreven.

Verleiden van de nieuwe klant: meubels aanbieden, woningen met kwaliteit, zowel ruimte als begeleiding, geen opgelegde zorgvragen, cliënt denkt actief mee aan zorgplan, vraag gestuurd, klantgericht, participatie gericht, samenwerken met werkbedrijf zodat cliënten ook hun eigen inkomen kunnen verdienen ondanks hun beperking. Volwaardig leven waarbij je probeert om iemand die kansarm was toch naar de huidige maatstaven van de maatschappij brengt en welvaart te bieden waar mensen gemiddeld van genieten. Daarnaast kan iemand in de jaren binnen het werkbedrijf basis competenties ontwikkelen om uiteindelijk toch in WSW verband te kunnen werken. Hiermee voorzien wij in perspectief plus de mogelijkheid om steeds zelfstandiger een volwaardig leven te leiden. 

De Sprong wil zorg bieden in alle fasen van de zorgvraag. Dat wil zeggen dat een cliënt zowel op het gebied van wonen en zorg (beschermd, beschut en meer zelfstandig) kan opschonen en afschalen. Hiermee belasten we de cliënt zo min mogelijk en worden eerder opgedane vaardigheden niet tenietgedaan door een te grote wisseling van omgeving en begeleiding. De Sprong biedt de cliënt daarnaast de mogelijkheid om op alle leefgebieden zich te ontwikkelen. Daarbij besteden we veel aandacht aan de noodzakelijk basis voor ieder mens, zoals woonomgeving, voeding, goede en slechte gewoonten en lichamelijke beweging. Vanuit deze basis willen we meer gevoel van eigenaarschap voor het eigen leven opbouwen. Door middel van onze dagbesteding krijgt iemand de mogelijkheid vaardigheden uit te bouwen en aan de andere kant een gevoel van verantwoordelijkheid te ontwikkelen. Een gevoel van thuis binnen De Sprong is voor ons van belang. Wanneer een cliënt zich thuis voelt en een gevoel van samenhorigheid kan ervaren, zullen gevoelens als eenzaamheid en gebrek aan zingeving langzaam minder worden. Uiteindelijk is het doel een cliënt in balans te brengen en meer kwaliteit van leven te laten ervaren.

De missie en visie van de organisatie zijn gedestilleerd uit de kernwaarden die wij als organisatie belangrijk vinden en nastreven. De kernwaarden die van belang zijn voor De Sprong zijn: vindingrijk, professioneel en menselijk contact. Deze kernwaarden dragen wij uit aan zowel medewerkers, cliënten als externe samenwerkingspartners en opdrachtgevers.

  • Intuïtief: vernieuwend, creatief, verrassend en verfrissend.
  • Adequaat: continuïteit, stabiel, betrouwbaar en bestendig.
  • Verantwoord: aandacht, betrokkenheid, interesse en belangstellend.

De Sprong vindt het belangrijk dat medewerkers hun werkzaamheden verrichten vanuit de kernwaarden en (klant)waarden die beschreven staan. Deze waarden zijn echter niet af te dwingen, dit kan alleen als medewerkers zich, ook qua persoonlijke drijfveren, expliciet verbonden voelen met de doelstelling van De Sprong.

Het management wil medewerkers inspireren, stimuleren en waarderen om deze waarden uit te dragen. Naast de kernwaarden die De Sprong belangrijk acht stelt de organisatie zich ook outreachend (pro-actief) op. Zo biedt de organisatie naast huisvesting ook andere vormen van ondersteuning aan.

De Sprong gelooft er sterk in dat het voor ieder mens belangrijk is, eerst de fundamentele behoeften (piramide van Maslow) te vervullen alvorens er aan hogere doelen gewerkt kan worden. De mens kan zichzelf pas verwezenlijken (groeien) en volwaardig maatschappelijk participeren, als hij de fundamentele behoeften minimaal bevredigd heeft.

Missie

Zorg bieden in alle fasen van de zorgvraag door integraal, vindingrijk, professioneel en menselijk te werk te gaan. Vanuit deze basis willen we meer gevoel van eigenaarschap voor het eigen leven opbouwen. Het vinden van een goede balans tussen autonomie en overname van zorg.

Visie

Een thuisgevoel, binnen De Sprong, is voor ons van belang. Met het gevoel van samenhorigheid zullen gevoelens als eenzaamheid en gebrek aan zingeving langzaam minder worden. Dat leidt uiteindelijk tot meer balans en kwaliteit in het leven van de cliënt.

Scroll naar boven